Reklamaatio

Yksityishenkilönä tehdyissä kaupoissa sinua suojaa kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu

Huomioithan kuitenkin, että käytetty auto ei voi olla uuden veroinen. Joskus autoon voi tulla vikaa piankin kaupanteon jälkeen ilman, että kyseessä on kuluttajansuojalain mukainen virhe. Vika ja virhe ovat siis kaksi eri asiaa.

Myyjän virhevastuu käytetyn auton kaupassa riippuu siitä mitä vikaa autossa on, kuinka vanha ja paljon ajettu auto on kyseessä ja mikä oli auton kauppahinta. Virhevastuuta ei ole, mikäli kyse on tavanomaisesta kulumisesta auton tai sen osan odotettavissa olevaan kestoikään nähden. Virheestä ei myöskään ole kyse, mikäli ilmenneestä viasta on ollut tieto jo ennen kaupantekoa tai vika johtuu tapaturmasta, huollon laiminlyönnistä tai auton vääränlaisesta käsittelystä.

Vaihtokaara vastaa ostamastasi autosta kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun mukaisesti, huomioiden auton osien oletetun kestoiän. Malli perustuu kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuosituksiin.

Esimerkkejä elinkaariajattelun mukaisesta korvausvastuusta:

  • Autolla ajettu noin 100 000 km ja moottori hajoaa alle vuodessa kaupanteosta. Vaihtokaara osallistuu korjauskustannuksiin noin 2/3 osuudella.
  • Autolla ajettu noin 120 000 km ja turbo hajoaa pian kaupanteon jälkeen. Vaihtokaara osallistuu korjauskustannuksiin noin 50 % osuudella.
  • Autolla ajettu noin 100 000 km ja vaihteisto hajoaa pian kaupanteon jälkeen. Vaihtokaara osallistuu korjauskustannuksiin noin 50 % osuudella.
  • Autolla ajettu yli 150 000 km ja jarrupalat tulee uusia -> kuluvien osien korjaus kuuluu kuluttajalle.

Kuluvia osia ovat jarrut, akku, iskunvaimentimet, laakerit, suodattimet ym.

Huomioithan, että virhevastuu vaatii käytetyn auton suhteen aina tapauskohtaista harkintaa ja esimerkit ovat vain suuntaa antavia. Auto voidaan korjata myös ehjillä käytetyillä osilla.

Sinun vastuullasi on:

  • Tarkastaa auto huolellisesti ennen kaupantekoa. Sellaisesta asiasta ei voi reklamoida, jonka olisi voinut silmämääräisesti nähdä kaupantekohetkellä.
  • Huollattaa auto ajallaan.
  • Reklamoida heti, jos autossa on sellaista vikaa, jonka epäilet kuuluvan myyjän virhevastuulle. Vaihtokaara osoittaa tarvittaessa korjaamon.
  • Mikäli autossa ilmenee vikaa, vältä ajamista! Vaihtokaara ei vastaa sellaisesta lisävauriosta, joka johtuu siitä, että autolla ajoa on jatkettu.

Ostitko autoosi Kaaratakuun?

Kaaratakuu antaa lisäturvaa ostamallesi autolle. Takuu tuo huomattavasti paremman turvan kuin virhevastuu. Kaaratakuun piiriin kuuluvien osien rikkoontuminen korvataan aina 4000 euroon asti kokonaan. Kysy lisää Vaihtokaaran lisäturvasta myyjältä!

Reklamaatiolomake

Voit lähettää meille reklamaation alla olevalla lomakkeella. Valitettavasti emme ota reklamaatioita vastaan puhelimitse. Pakolliset kentät on merkitty lomakkeeseen.

Muissa kuin reklamaatioasioissa voit olla yhteydessä suoraan toimipisteisiimme. Linkit yhteystietoihin löydät tältä sivulta.

Nimi(Pakollinen)
PP dot KK dot VVVV
Lisää reklamaatioon kauppasopimus. Voit ottaa kuvan kauppasopimuksesta puhelimellasi tai lisätä sen PDF-tiedostona.
Pudota tiedostot tähän tai
Sallitut tiedostotyypit: jpg, jpeg, png, pdf, Max. tiedoston koko: 6 MB, Max. tiedostot: 2.
    Pudota tiedostot tähän tai
    Sallitut tiedostotyypit: jpg, jpeg, png, pdf, doc, docx, Max. tiedoston koko: 5 MB, Max. tiedostot: 3.
      Kerro mahdollisimman tarkasti, mitä tapahtui, miten havaitsit vian ja miten toimit sen havaittuasi. Mikäli vaatimuksenanne on auton korjaus, kerro myös millä paikkakunnalla asut ja/ tai millä paikkakunnalla toivot auton korjattavan.